۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
کد خبر: 463216

مراد از سنگ های جهنمی یا سنگ هایِ سوختنی مانند زغال سنگ است، که آتش جهنّم را به وجود می آورند، و یا...

قرآن به آتش جهنم هشدار می دهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تبیان :

قرآن به آتش جهنم هشدار می دهد

قرآن کریم در آیه 23 سوره بقره، مخالفان خود را به آوردن یک سوره مثل خود، دعوت کرد: وَإِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَی عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَدْعُوا شُهَدَاءَکُم مِّن دُونِ للَّهِ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ  و در آیه 24 همان سوره می  فرماید: فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتی  وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرینَ: بدانید که هرگز چنین کاری شدنی نیست. نه شما که در زمان رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) هستید و با زبان و کلام آن حضرت کاملاً آشنایی دارید، می  توانید مثل قرآن را بیاورید، و نه هیچکس دیگر در آینده، قادر بر انجام این کار خواهد بود، زیرا کلام خداوند همچون خود او، قابل مقایسه با بشر و سخن او نیست.

وقتی ظلم ملکه شد (برای آدم)، آتش برای آدم ملکه شد، خود انسان می شود مواد سوخت و سوز و اگر خیلی در این راه کهنه کار باشد خودش می  شود مواد آتش زا. بین هیزم و کبریتی که آتش  زاست فرق است؛ بعضی ها هستند که ستم و گناه برای آنها آن  چنان رسمی شد که خود مواد سوخت و سوز جهنم  اند؛ یعنی هیزم جهنم  اند، بعضی ها از این مرحله هم تنزل کردند به دَرَک، دَرَکه و مرحله نازل تر رفتند خودشان شدند مواد آتش  زا.

سپس قرآن، آنان را به آتش جهنّم هشدار می  دهد و می فرماید: هیزمِ جهنّم، بدن  های گنهکاران است که در کنار سنگ ها می  سوزد.


ماهیت سنگ های آتشین جهنم

مراد از «سنگ ها» در آیه مذکور، یا سنگ هایِ سوختنی مانند زغال سنگ است، که آتش جهنّم را به وجود می  آورند، و یا بت های سنگی که خداوند به عنوانِ سندِ جرم، آنها را در قیامت حاضر می  کند تا بت پرستان نتوانند مُنکر کار خود شوند. چنانکه در آیه 98 سوره انبیاء می فرماید: «اِنَّکُمْ وَ ماتَعْبُدون مِن دون اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّم» یعنی شما و آنچه از غیر خدا پرستش می  کنید، هیزمِ دوزخ است.


وقتی خود انسان می  شود مواد سوخت و سوز جهنم

عده ای از آیات قرآن کریم دلالت می کنند وقتی ظلم ملکه شد (برای آدم)، آتش برای آدم ملکه شد، خود انسان می شود مواد سوخت و سوز و اگر خیلی در این راه کهنه  کار باشد خودش می شود مواد آتش  زا. بین هیزم و کبریتی که آتش  زاست فرق است؛ بعضی ها هستند که ستم و گناه برای آنها آن  چنان رسمی شد که خود مواد سوخت و سوز جهنم اند؛ یعنی هیزم جهنم اند، بعضی ها از این مرحله هم تنزل کردند به دَرَک، دَرَکه و مرحله نازل  تر رفتند خودشان شدند مواد آتش  زا.

آنها که قاسط اند (اهل قَسط اند)  قَسط یعنی جور و ظلم، اهل قِسط نیستند که سهم دیگران را بدهند و بشوند مقسِط و محبوب خدا که: إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ بلکه اهل قَسط اند و سهم دیگران را هم می برند. اینها که قاسطینند (اهل قَسط اند)؛ این ها هیزم جهنم اند: وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً، و کسانی که از این مرحله تنزل بیشتری کرده اند خودشان می شوند مواد منفجر؛ فرمود: فَاتَّقُوْا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ. وقود این مواد منفجر را می گویند، آن کبریت را می  گویند وقود (یعنی آتش زا، ما توقد به النار).

اینها که در کفر و نفاق جزء مواد سوخت و سوزند، از اینها در سوره مبارکه «جن» یاد کرده است که فرمود: وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً آنها که قاسط اند (اهل قَسط اند)  قَسط یعنی جور و ظلم، اهل قِسط نیستند که سهم دیگران را بدهند و بشوند مقسِط و محبوب خدا که: إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ بلکه اهل قَسط اند و سهم دیگران را هم می  برند. اینها که قاسطینند (اهل قَسط اند)؛ این ها هیزم جهنم اند: وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً، و کسانی که از این مرحله تنزل بیشتری کرده اند خودشان می شوند مواد منفجر؛ فرمود: فَاتَّقُوْا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ. وقود این مواد منفجر را می گویند، آن کبریت را می گویند وقود (یعنی آتش زا، ما توقد به النار). 
در سابق این سنگ های چقماق و چخماخ را می گفتند وقود، الآن این کبریت را می گویند وقود، این مواد منفجره را می گویند وقود که «توقد به النار». اینگونه افراد که مواد آتش زای جهنم اند (اینها) گنهکاران عادی نیستند و ظالمین متعارف هم نیستند، آنها که مواد آتش زای جهنم اند آنها را هم قرآن کریم مشخص کرد؛ فرمود: کَدَأْبِ آلَ فِرْعَوْنَ...
پناه می بریم به خدا از این که با رفتارها و عملکردهایمان از مواد آتش زای جهنم باشیم ...

منابع: 
بیانات حجت الاسلام قرائتی 
بیانات آیت الله جوادی آملی

تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.